Direktlänk till inlägg 13 april 2008
I Sverige förskrivs idag centralstimulerande medel till omkring 2 000 Barn.
I Holland är de uppe i 30 000 och i USA är det nästan fem miljoner Barn som fått diagnoser som kräver narkotika…
Sociologidocent Eva Kärfve är en av de som försökt utmana den så kallade Neuropsykiatriska Eliten som styr i det här landet när det gäller diagnoser.
I sin bok ”Hjärnspöken” ifrågasätter hon varför 10% av alla Barn skulle ha någon form av neuropsykiatrisk problematik - som Elitetablissemanget påstår. Eva Kärfve är legitimerad sjuksköterska också. Hon disputerade förresten i sociologi vid Lunds universitet med en avhandling om medeltida häxförföljelser =)
Eliten menar att Kärfves retorik är svår att ta till sig. Jo, retorik är ju Elitens favvouttryck så fort de inte kommer på nåt bättre. Men kritiken beror främst på att Eva Kärfve utgår ifrån att DAMP blivit ett koncept som saluförs marknadsmässigt. Hon påstår att Barnets Diagnos är till för att befria föräldrar och lärare från skuld - samtidigt som den verkliga skuldbördan överlämnas på Barnet.
Jaa, vad säger ni?
Är Damp ett hot mot folkhälsan? som Eva Kärfve hävdade på Symposion 2000.
Jag blev lite nyfiken på vilka är medlemmarna i den Neuropsykiatriska Eliten är och vart de håller till – det låter som ett polititskt parti, eller hur! NE hävdar... NE kräver... NE har gått om Kristdemikraterna.
Kärfve är missnöjd med Socialstyrelsens nya rapport.
Hon menar att konsensus har inträtt och att spelet är över.
”… som den enda slutsats som är förenlig med kunskapsöversiktens alla versioner är att amfetaminbehandling hädanefter kommer att anses bra mot lite av varje. Och det var väl det saken ytterst gällde”, skrev hon i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Har vår kulturs stora misstag, att inte betrakta Barn som riktiga människor från födelsen med saken att göra – som den danske psykologen Jesper Juul skrev i sin bok Ditt kompetenta Barn?
Juul menar att vår kultur stämplar Barn som asociala, normlösa och rent av onda och utsätter dem för en ”konditioneringsprocess” för att forma dem till ”fungerande människor” med normer, moral och förmåga att spela med i det sociala spelet - hellre än att låta dem få utvecklas på sitt eget, unika sätt.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 |
||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|