Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Hemligheter tar upp en massa plats och gör oss svaga...

Av klara - 29 september 2009 06:45

Isabel Allende  


Läser en jättebra artikel i Sydsvenskan om Isabel Allende. Hennes man William är också med på intervjun och de skrattar och pussas och Isabel berättar att William först inte ville gifta sig. Till slut fick hon sin vilja igenom...


Isabel Allende är känd för att vara helt öppen om sina erfarenheter och upplevelser. Summan av dagarna har precis kommit på svenska. Den handlar om dottern Paula som föll in i koma efter en sjukdom och dog. Paula finns också i böckerna Paula och Landet i mitt hjärta.


Den nya boken handlar också om Barns problem med droger. Om hur jobbigt det kan vara i en relation och om parterai. Genom hela boken löper saknaden och känslan av hur ont det gör när att förlora sin Dotter...


Jag har inga hemligheter, säger hon. Jag har ingenting emot att dela med mig av min historia till andra. Jag vet att vad som händer mig och min familj, händer alla. Folk vaktar sina små hemligheter och är rädda för att öppna sig. Men det som gör dig svag är hemligheterna. Hon ser inte sitt liv som särskilt dramatiskt. Alla liv innehåller tragedier. Jag har en fantastisk familj.


Jag älskar hennes debutromanen Andarnas hus men har inte sett filmen än. Jag måste göra det! Påminn mig... Andarnas hus är baserad på Isabels egen släkthistoria och flera släktingar sa upp bekantskapen med henne när den kom. Den senaste boken har alla fått läsa manuset till innan den gick i tryck. Williams ene son bad om att få strykas ur historien och så blev det. Han är inte med.


Summan av dagarna är både rolig, intressant och tung. Det är en hjärtskärande läsning om en familj som ständigt drabbas av nya olyckor. Men det är också en stark kärleksförklaring till klanen som Isabel Allende kallar sin familj.

Hon berättar att Williams familj var en katastrof när de gifte sig. I berättelsen ingår också en låtsasmormor, Hilda, som försökte övertala buddhister och vegetarianer att äta hamburgare, dricka margaritas och spela poker...


Alla i klanen har nycklar till varandras hem, berättar Isabel. Min assistent Juliette är som min dotter. Men att leva i en klan innebär också problem. Man har mindre privatliv och man måste dela allt man har. Men det har också stora fördelar. De gamla behöver inte vara ensamma och man har aldrig tråkigt...


President Salvador Allende var Isabel Allendes fars kusin.

Min granne Oscar har berättar många historier om Presidenten och den Goda tiden i Chili, innan militärkuppen 1973. Många förvann och många blev politiska flyktingar. Isabel också. Hon bor sedan drygt tjugo i USA och kommer förmodligen aldrig att flytta tillbaka till Sydamerika. Hennes uppgörelse med det förflutna finns i hennes böcker. Många av de som torterades under skräckens år kommer aldrig att få upprättelse, säger hon. Och alla torterare kommer inte att åtalas. Men sanningen om vad som hände är känd nu och det är början på läkningsprocessen...


När vi flyttade hem från Spanien hade vi en fantastisk kvinna från Chile som tog hand om Barnen. Vi satt ofta och talade om det som hände. Jag kan fortfarande nästan höra ljudet av lastbilarna som rullade längs Dödens Väg, El Camino de los muertos, som Marlin berättade om. Trots att det inte går att föreställa sig hur fruktansvärt det var...


Isabel Allendes liv har starka drag av den magiska realismen som finns i hennes böcker. Tillsammans med några väninnor har hon en grupp som kallas Systrarna av den eviga oredan. Bara en sådan sak! Hon berättar att de inte kan få saker att sväva, som Clara i Andarnas hus, men de tror på det övernaturliga. I boken beskrivs de som sex stycken femtioåriga häxor... haha där känner man sig hemma!

Jag är inte religiös. Men jag tror på andar. Det finns mer som vi inte känner till, än vad vi känner till. Varför skulle jag tro att människorna är de enda intelligenta varelserna i universum? Det är arrogant och korkat att tycka det, säger hon.


Isabel Allende har skrivit sexton böcker. Bland annat en trilogi för ungdomar där hon använde en del okonventionella metoder för att släppa loss fantasin. Hon berättar att hon testade den hallucinogena drogen Ayahuasca - The Sacred Spirit of Wine som den också kallas.

Det är en helig drog för folket i Amazonas. Det öppnar dig för gudomligheten och dödsupplevelsen. Det var en väldigt stark resa och jag kommer inte att testa det igen. Drogen gav mig en stark vision av mig själv och av den andra världen. Men upplevelsen öppnade också upp min fantasi så att jag kunde skriva böckerna...


Jag tycker att det är väldigt befriande att slippa kånka på hemlisar. Jag minns en gång en Kvinna som svarade så bra när någon bad henne att bevara en hemlighet. Det där ska du inte säga till mig då för jag kommer att berätta det för första bästa för att det inte ska ta upp en massa plats och göra mig tung...

Ett ganska bra tips, eller vad tycker du?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av klara - 12 mars 2016 10:35


  Nu gäller det att damma av sig vintermörkret och ta ett steg ut; ut i Ljuset, närma sig Solen. Och en dag i taget (det viktigaste först, som vanligt) kommer vi att närma oss det vi längtar efter och vill; det kanske inte kommer på en gång, som e...

Av klara - 17 oktober 2015 21:43


    Idag läste jag en artikel från The Telegraph på Shoebat.com. Obama säger att han vill hindra de allierade ifrån att slåss mot ISIS. Men de allierade svarar: “We Will Fight ISIS Alone Without Obama’s Support” ... Och Obama s...

Av klara - 2 februari 2013 00:24


  Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to truly love what you do. - Steve Jobs...

Av klara - 2 februari 2013 00:19

NU är den här!

Av klara - 1 februari 2013 20:25


  Nu var länge sen jag skrev här i bloggen igen.  Idag kände jag ett litet behov av att dela med mig. Det händer ju så mycket hela tiden! Och visst går tiden fort, om den nu finns? Det känns som om tiden krympt till 15-16 timmar per dygn! ...

klara...

på besök...

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK*******

Kategorier...

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Nya inlägg...

Vad tycker du...

Var vill du helst bo?
 I en Stad
 Nära Naturen
 På en Ö
 På en Annan Planet...

Arkiv...

Länkar...

RSS

Sabotera Spam - Klicka Här

Dagens Ord...

Pop

Populära bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards