Direktlänk till inlägg 18 augusti 2009

Den Gudomliga Komedin och några andra favoriter...

Av klara - 18 augusti 2009 19:15


Hittade också en lista från mars 2007.

Böcker som betytt mycket för mig...


Gudomliga komedin av Dante Alighieri
The Pleiadian workbook – Awakening your divine Ka och Awakening your divine Ba
av Amorah Quan Yin
Djurens språk
av Solöga
The American Ephemeris – planeternas rörelser genom zodiaken
Karmic Astrology –
alla böcker av Martin Shulman
Profeten
av Khahil Gibran
Den Tibetanska Livs- och dödsboken
av Soygal Rinpoche
A course in Miracles

Medvetenhet – Kreativitet – Intuition och Mod: fyra böcker av Osho under rubriken Insikter för ett nytt sätt att leva
Örnes gåva
av Carlos Castaneda
Alice i underlandet av Lewis Carroll
Tove Janssons böcker
Kaos – Vetenskap på nya vägar av James Gleick
Fysikens Tao av Fritjof Capra
De dansade Wu Li-mästarna, Själens boning av Gary Zukav
Bli fri från ditt medberoende –  sluta kontrollera andra, börja bry dig om dig själv av Melody Beattie
Det självutplånande barnet och sökandet efter en äkta identiet av Alice Miller
Att återerövra sitt liv av Jean Jenson
Kvinnors vrede – från självutplåning till självinsikt av Harriet Goldhor Lerner
Krama din skugga  - erkänn dina mörka sidor och förenas med dem av Debbie Fordstadi
Med människan – en bok om att möta sig själv och andra, Flodhästen i vardagsrummet av Tommy Hellsten
Åter till kärleken – om principerna i A Course in Miracles av Marianne Williamson
Where are you going? A guide to the spiritual journey av Swami Muktananda
Impro av Keith Johnstone
Modet att skapa av Rolloy May
Döden är livsviktig av Elisabeth Kubler Ross
I dödens gränsland av Raymond Moody
Einsteins drömmar av Alan Lightman
Det vilda i mannen – vägen från mamma till mognad av Åke Högberg
Kvinnor som slår följe med vargarna – myter och sagor om vildkvinnans arketyp av Clarissa Pinkola Estés
Här är jag! Vem är du? – om närvaro, respekt och gränser mellan vuxna och barn av Jesper Juul
Att må dåligt är en bra början – en bok om den obegränsade människan av Bengt Stern
En kortfattad historia om allting av Ken Wilber
One Breath at a Time – buddhism and the twelve steps av Kevin Griffin
Bortom fruktan av Don Miguel Ruiz
When the impossible happens – adventures in non-ordinary realities av Stanislav Grof

 
 
Ingen bild

Avataria

18 augusti 2009 20:34

Måste ju kommentera! Men bara de som jag läst, läst om eller hört talas om. Resten får jag ta till mej för framtiden!

Gudomliga komedin av Dante Alighieri läste jag i sena tonåren. Minns inte vilket intryck den gjorde, mer än att den var lite tung. Har tänkt läsa om den, men det står ännu på listan.

The Pleiadian workbook – Awakening your divine Ka och Awakening your divine Ba av Amorah Quan Yin - Oläst! Ohört om också.

Djurens språk av Solöga - Har jag inte hittat på bibblan, så den står på framtida läslista.

Profeten av Khahil Gibran - Läst och uppskattar. Men det är ett tag sedan jag läste den så minnet är lite blekt.

Den Tibetanska Livs- och dödsboken av Soygal Rinpoche - Står också på den framtida läslistan.

Medvetenhet – Kreativitet – Intuition och Mod: fyra böcker av Osho under rubriken Insikter för ett nytt sätt att leva - Osho har jag nån bok av, men har lite svårt att ta honom till mej, han talar förbi mej på nåt sätt.

Örnes gåva av Carlos Castaneda - Älskade alla Castanedas böcker.

Alice i underlandet av Lewis Carroll - Tror jag att jag läste som barn, men borde läsa igen, tror jag. I synnerhet med mitt intresse för psykologi.

Tove Janssons böcker - Älskar dem!

Bli fri från ditt medberoende – sluta kontrollera andra, börja bry dig om dig själv av Melody Beattie - Borde jag läsa.

Det självutplånande barnet och sökandet efter en äkta identiet av Alice Miller - Alice Miller! Hade en elev som skrev en helt underbar uppsats där hon jämförde Alice Miller med gamle Freud. Jag grät när jag läste den - hon var lysande!

Döden är livsviktig av Elisabeth Kubler Ross
Jag gillar Elisabeth Kubler Ross - hennes sätt att diskutera döden i sina böcker är livsviktigt för personal inom vården. Önskar att fler läste dem.

I dödens gränsland av Raymond Moody
Läst, för länge sen. Minns inte så mycket (jag är duktig på att inte minnas mycket annat än känslor...)

Kvinnor som slår följe med vargarna – myter och sagor om vildkvinnans arketyp av Clarissa Pinkola Estés
Har jag försökt och försökt med, men jag fastnar ständigt hos den där riddaren...

Här är jag! Vem är du? – om närvaro, respekt och gränser mellan vuxna och barn av Jesper Juul
Har börjat med Ditt kompetenta barn, men fastnat i den också.

Att må dåligt är en bra början – en bok om den obegränsade människan av Bengt Stern
Står på läslistan för framtiden.

En kortfattad historia om allting av Ken Wilber
Läslistan här med.

Bortom fruktan av Don Miguel Ruiz
Läslistan...

 
Ingen bild

Avataria

18 augusti 2009 20:43

I Divina commedia skrev ju Dante för övrigt om Francesca da Rimini och hennes kärleksaffär med Paolo Malatesta, hennes makes bror...
En vacker saga det. Och tragisk.
Jag har nån skum förkärlek för tragiska kärlekshistorier...
Romeo och Julia, Tristan och Isolde, Francesca och Paolo, Catherine och Heathcliff, Lancelot och Guinevere...
Romantiskt värre!

 
Ingen bild

klara

20 augusti 2009 23:50

Roligt att läsa dina kommentarer till min boklista! Jag ska skriva lite mer när vår router är fixad igen. Just nu sitter jag med ett litet mobilt bredband mitt ute i skogen och det tar evigheter så jag återkommer när det går undan igen!
Catherine och Heathcliff känner jag inte till men Graalsagorna ÄLSKAR jag, har slukat allt om Lancelot och Guinevere =))) Jag tror att jag var där...

 
Ingen bild

Avataria

21 augusti 2009 10:50

Åh, Catherine och Heathcliff är från Svindlande höjder (Wuthering heights) som skrevs av nån av systrarna Brontë...minns inte vem av dem.
Ljuvlig och sorglig historia!

 
Ingen bild

klara

28 augusti 2009 13:19

Kan inte du lägga upp dina favoriter också, det vore roligt att få några nya tips!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av klara - 12 mars 2016 10:35


  Nu gäller det att damma av sig vintermörkret och ta ett steg ut; ut i Ljuset, närma sig Solen. Och en dag i taget (det viktigaste först, som vanligt) kommer vi att närma oss det vi längtar efter och vill; det kanske inte kommer på en gång, som e...

Av klara - 17 oktober 2015 21:43


    Idag läste jag en artikel från The Telegraph på Shoebat.com. Obama säger att han vill hindra de allierade ifrån att slåss mot ISIS. Men de allierade svarar: “We Will Fight ISIS Alone Without Obama’s Support” ... Och Obama s...

Av klara - 2 februari 2013 00:24


  Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to truly love what you do. - Steve Jobs...

Av klara - 2 februari 2013 00:19

NU är den här!

Av klara - 1 februari 2013 20:25


  Nu var länge sen jag skrev här i bloggen igen.  Idag kände jag ett litet behov av att dela med mig. Det händer ju så mycket hela tiden! Och visst går tiden fort, om den nu finns? Det känns som om tiden krympt till 15-16 timmar per dygn! ...

klara...

på besök...

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK*******

Kategorier...

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nya inlägg...

Gamla inlägg...

Vad tycker du...

Var vill du helst bo?
 I en Stad
 Nära Naturen
 På en Ö
 På en Annan Planet...

Arkiv...

Länkar...

RSS

Sabotera Spam - Klicka Här

Dagens Ord...

Pop

Populära bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards