Direktlänk till inlägg 8 augusti 2009

Slå dig Fri...

Av klara - 8 augusti 2009 16:10



Aga är på tapeten igen...

Genom att kritisera, korrigera och bestraffa våra Barn begränsar vi deras Medvetande och stänger in dem i ett osynligt fängelse som de helt naturligt kommer att revoltera emot.

Några kommer att använda våld mot andra för att försöka slå sig Fria.

Andra kommer att slå på sig själva i samma syfte.

Resultatet är ingen överraskning.

Alla Barn som får stryk blir berövade tillgången till den Helhet de bär med sig redan när de kommer...


För några år sedan myntade psykologen Bent Hougaard begreppet curlingföräldrar. Han skrev om föräldrar som blir ett slags tjänstefolk åt sina Barn och skyddar dem mot alla motgångar och ställer upp med all tänkbar service.

Jesper Juul säger:

- Hellre det än auktoritär uppfostran och aga...  


Juristen Ruby Harrold-Claesson slåss för att Barn ska få stryk...

Hårda tag, rusk och skak ökar...

Är det sant att vi har fått ett nytt lydnadsideal...


I Nya Zeeland vill 80%  ta bort förbudet att slå Barn...

I Sverige tycker 50% att det är ok att ta hårt i armen...


”Reuter, 39 år” tycker att "Det är ställt utom allt tvivel att Sverige, det land som gick i täten för införandet av förbud mot barnaga, som resultat nu har världens mest ouppfostrade ungdomar!"


Och ”Vivien Leigh, 43" frågar: "Hur i hela friden ska den som slår kunna lära barnet det viktigaste, dvs att inte skada andra människor vare sig fysiskt eller psykiskt?" 


”snippsnappi, 27 år” konstaterar: "När man tappat kontrollen så pass att man börjar slå, ja då har man förlorat!"


Eva Stenvall som är biträdande enhetschef på BRIS fick frågan:

- Var går gränsen för barnaga?
Hon svarade:
– När man tillrättavisar ett barn fysiskt och kränker det. Barnaga är en maktdemonstration som är möjlig för att barnet är litet och värnlöst. Få skulle få för sig att slå en vän eller kollega...


Och Barnombudsmannen Lena Nyberg säger:

- Det är oacceptabelt att kränka ett barn genom kroppslig bestraffning!


Barn- och föräldrapsykologen Malin Alfvén säger detsamma:

- Våld är ­oacceptabelt!


Många Bloggare är också eniga: Våld föder våld!


Vad tycker du och jag?

Och hur löser vi konflikterna som uppstår med Våra Barn?


Jag tror på samarbete!

Det har jag alltid gjort!

Min erfarenhet är att Barn inte gör som vi säger utan precis så som vi gör!

Idag är mina Barn stora och jag är en närvarande Mamma.

Så har det inte alltid varit!

När de var små var jag en förälder som inte kunde älska mig själv.

Jag gjorde många fel!

Jag var en självömkande Mamma som levde i stor maktlöshet.

Inte alltid. Men tillräckligt ofta för att vara en frånvarande förälder.

Jag slog också mina Barn.

Två gånger i ren vanmakt!

Det rättfärdigar ingenting.

Det visar bara hur frustrerad jag var!

Idag försöker jag gottgöra dem så ofta jag kan.

Och jag är övertygad om att de inte kommer att göra samma fel som jag gjorde.

Det är inte min förtjänst.

Det är deras eget val.

Att förlåta mig var inte heller mitt jobb, utan deras.

Jag är väldigt tacksam över att mina Barn finns kvar i mitt Liv idag.

De kunde lika gärna valt att stänga sina dörrar och låta bli att svara i telefonen.

I vår relation är det inte jag som är Mästaren, utan Barnen.

Älskade Barn!

Tack för att ni fortsatte att älska mig så att jag fick lära mig att älska mig själv!

Tack för att ni inte tittade bort och suckade utan protesterade så att jag fick chansen att göra om.

Tack för att ni är så modiga och inte sväljer era Sanningar så att jag blir påmind om min.

Tack för att ni finns!

Tack för att ni är som ni är!

Älskade Barn...




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av klara - 12 mars 2016 10:35


  Nu gäller det att damma av sig vintermörkret och ta ett steg ut; ut i Ljuset, närma sig Solen. Och en dag i taget (det viktigaste först, som vanligt) kommer vi att närma oss det vi längtar efter och vill; det kanske inte kommer på en gång, som e...

Av klara - 17 oktober 2015 21:43


    Idag läste jag en artikel från The Telegraph på Shoebat.com. Obama säger att han vill hindra de allierade ifrån att slåss mot ISIS. Men de allierade svarar: “We Will Fight ISIS Alone Without Obama’s Support” ... Och Obama s...

Av klara - 2 februari 2013 00:24


  Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to truly love what you do. - Steve Jobs...

Av klara - 2 februari 2013 00:19

NU är den här!

Av klara - 1 februari 2013 20:25


  Nu var länge sen jag skrev här i bloggen igen.  Idag kände jag ett litet behov av att dela med mig. Det händer ju så mycket hela tiden! Och visst går tiden fort, om den nu finns? Det känns som om tiden krympt till 15-16 timmar per dygn! ...

klara...

på besök...

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK*******

Kategorier...

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Nya inlägg...

Gamla inlägg...

Vad tycker du...

Var vill du helst bo?
 I en Stad
 Nära Naturen
 På en Ö
 På en Annan Planet...

Arkiv...

Länkar...

RSS

Sabotera Spam - Klicka Här

Dagens Ord...

Pop

Populära bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards