Direktlänk till inlägg 25 mars 2008

Varför slåss Jeppe?

Av klara - 25 mars 2008 10:01

I DN skriver Stefan Lisinski om Lasse som attackerade Pelle som försvarade sig och blev dömd.

Jag hörde talas om ”Jeppe på Berget” redan när jag gick i skolan och i hela mitt vuxna liv har jag kommit att arbeta med frågor som berör framför allt Jeppes Barn, Jeppe, hans fru och - hans supande. (Jeppes Barn är för övrigt ett j-t bra namn på en förening)


Här kommer alltså Jeppe farande i sin traktor och kastar sig in i köket hemma hos Pelle och drar fram knivarna, hotar med att sprätta upp Pelles Barn och våldta Pelles fru...
Och visst är det hemskt att vi är så rädda för Jeppe. Att vi inte vågar försvara oss, eller varandra, när Jeppe dyker upp ”hemma hos” och börjar slåss. Absolut. Det är inte bra. Och det är jättebra! Det är helt i sin ordning! Vi behöver lära oss hur vi ska vara med Jeppe och vad vi ska göra med honom - och oss själva. Jeppe är inte bara en utomstående Djävul som vill skära halsen av oss. Jeppe är också en Spegel som vi kan titta in i. Vad säger Jeppe om oss? Vad vill han dig och mig - och Pelle?

Och så den Stora Frågan: Var finns Meningen med allt som sker?

Nån brukar skoja om att vi alltid måste lägga till "Rädda Världen Perspektivet" i alla frågor. Det vill säga: Är det här bra för mig? Och: Är det bra för Världen? Om det bara blir Ja! på första frågan, måste man tänka om. Man måste inkludera ALLA.

Och MAN - det är du och jag det - och Pelle.


Jeppes Vuxna Barn brukar säga att Meningen med allt som sker finns ett par, tre lager ner mot botten, kurande som en Skatt i leran. De brukar tänka sig att Meningen är mycket svårare att få fatt i, än till exempel Sanningen. Sanningen tycks skifta från person till person och låter sig allt oftare säljas och köpas. Men inte Meningen. Meningen bara sjunker och sjunker och sjunker. Och ju längre ner man kommer, desto tydligare blir den.


Så - Varför slåss Jeppe?
Och varför slåss han just med Pelle...


Skulle det varit Jeppe som slagit sönder Pelle med hammaren, hade frågorna blivit desamma:

Varför slåss Pelle!
Och - Varför slåss han just med Jeppe...

Det är så lätt att Skylla på Jeppe eftersom han har så mycket skit i bagaget. Och jag försvarar honom i bland, inte just i det här fallet som jag inte vet något om. Men jag har hört Jeppes Mening många gånger, när någon annan redan lagt vantarna på Sanningen ...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av klara - 12 mars 2016 10:35


  Nu gäller det att damma av sig vintermörkret och ta ett steg ut; ut i Ljuset, närma sig Solen. Och en dag i taget (det viktigaste först, som vanligt) kommer vi att närma oss det vi längtar efter och vill; det kanske inte kommer på en gång, som e...

Av klara - 17 oktober 2015 21:43


    Idag läste jag en artikel från The Telegraph på Shoebat.com. Obama säger att han vill hindra de allierade ifrån att slåss mot ISIS. Men de allierade svarar: “We Will Fight ISIS Alone Without Obama’s Support” ... Och Obama s...

Av klara - 2 februari 2013 00:24


  Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to truly love what you do. - Steve Jobs...

Av klara - 2 februari 2013 00:19

NU är den här!

Av klara - 1 februari 2013 20:25


  Nu var länge sen jag skrev här i bloggen igen.  Idag kände jag ett litet behov av att dela med mig. Det händer ju så mycket hela tiden! Och visst går tiden fort, om den nu finns? Det känns som om tiden krympt till 15-16 timmar per dygn! ...

klara...

på besök...

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK*******

Kategorier...

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Nya inlägg...

Gamla inlägg...

Vad tycker du...

Var vill du helst bo?
 I en Stad
 Nära Naturen
 På en Ö
 På en Annan Planet...

Arkiv...

Länkar...

RSS

Sabotera Spam - Klicka Här

Dagens Ord...

Pop

Populära bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards