Direktlänk till inlägg 24 mars 2008

Habbo Hotel...

Av klara - 24 mars 2008 10:02

Skummar DN och hittar den här artikeln: Dyr lek på nätets fritidsgårdar...

Habbo Hotel är ett av världens största Barn- och Ungdomscommunities med sex miljoner besökare i månaden - 200.000 per dag!


Här kan Barnen skapa en figur i en virtuell värld och få ett eget hotellrum. Rummet kan de sedan inreda genom att köpa möbler, tavlor, tapeter och annat för "Habbopengar" som kostar runt en krona styck. Det som krävs är att Barnet kryssar i sin ålder - över 13 år - och målsmans tillstånd. Betalningen sköts via telefon eller SMS, skriver Jonas Cullberg i DN idag.


- För min dotter har det här varit ett sätt att köpa vänner, säger mamman som tycker att det är fruktansvärt att de här företagen tjänar snabba pengar på Barn. Antagligen skäms hon för att hon inte haft nån koll på vad hennes dotter gjort på internet, hon vill vara Anonym. Om hon valt att träda fram och berätta varför det gick så här långt, kanske många andra godtrogna föräldrar fått sig en tankeställare. Den här flickan bodde på Habbo i tre månader och många vuxna tycker att det är ganska lungt och skönt när Barnen sitter vid sina datorer. Det är i alla fall lugnare än att sätta en gräns och stå för den och följa upp konsekvenserna - om överenskommelsen bryts. I det här fallet blev det nu istället väldigt kännbart, för mamsen... I fredags kom nämligen räkningen för flickans Hotellrum på 35.000:- ...


Nordenchefen för företaget Sulake som driver Habbo Hotel, tycker att ansvaret ligger hos föräldrarna som måste bli mer delaktiga i Barnens internetvanor.

- Habbo är som en fritidsgård. Jag skulle inte släppa iväg mina Barn till en fritidsgård utan att veta vilka regler som gäller där och om det kostar att vara där, säger Lars Kristiansen.


Jaa, vad tycker ni?

Varför är inte ALLA Hotell till exempel gratis för Barn?







 
 
Joachim Bengtsson

Joachim Bengtsson

24 mars 2008 11:26

"- Om det fanns en metod att vara säker på att barnen inte ljuger om att de har sina föräldrars tillstånd skulle vi använda den, men det gör det inte. "
Nä, det skulle t ex vara omöjligt att skicka ett confirmation-sms till förälderns mobil eller så...

"vi har en gräns på hur mycket man får köpa per vecka"
På över 3000 SEK? Oj vilken låg gräns, de måste verkligen känna sig altruistiska.

Jag tycker det hela låter lika äckligt som jamba; rider på en trendvåg med en oinnovativ produkt för att mjölka pengar ur barns och ungdomars oförmånga att hålla i dem.

http://nevyn.nu

 
Ingen bild

absolut

24 mars 2008 11:44

Jag nominerar dig till sämsta länk via twingly samt värsta bakgrundsbild 2008. Varför inte iaf försöka bidra med något kring artikeln istället för att bara ragga besökare via DN?

 
på besök

på besök

24 mars 2008 12:16

Ja Joachim, jag instämmer! Ett sms är en bra och enkel idé. Men motivet är ju inte att skydda Barnen...

http://klara.bloggagratis.se

 
på besök

på besök

24 mars 2008 12:26

Ja absolut, nu är ju inte jag så mycket för varken nomineringar eller ragg, men tack ändå! Och det gör inget att du inte gillar mina DNA-kristaller. Du får trösta dig med att det inte är det du läser som utvecklar dig, utan det du kommer ihåg...
Massa Kärlek till dig/
k

http://klara.bloggagratis.se

 
Crona

Crona

25 mars 2008 02:03

Det ska egentligen vara i företagens eget intresse att kolla så föräldrarna verkligen godkänt avtalet, för normen ska vara att annars får de inte betalt. Men här är det så lukrativt att lura barnen och föräldrarna så de vill inte ens skicka ett brev eller ringa upp föräldrarna att kolla så det stämmer. Så kläm åt dem och tvinga dem att kontakta föräldrarna så fort räkningen överstiger 500.

http://www.metrobloggen.se/crona

 
Ingen bild

Anonym

25 mars 2008 13:29

Du tror du ska ligga bättre till hos killarna med din fåniga blogg va. Tvi vale för sån skit som du skriver!

 
på besök

på besök

25 mars 2008 13:56

Hej Crona, tack för dina synpunkter.

http://klara.bloggagratis.se

 
på besök

på besök

25 mars 2008 13:59

Hej Anonym!
Jag vet inte vilka inlägg du läser hos mig, men om jag ligger bättre till hos killarna tack vare det jag skriver tycker jag det låter fint!
Som tur är har vi ju fortfarande läsfrihet i Sverige så du kan ju hoppa över på besök i fortsättningen. Men skicka gärna adressen till din egen blogg, vore kul att se vad du skriver.

Massa kärlek till dig/
k

http://klara.bloggagratis.se

 
Raffa

Raffa

5 november 2008 16:12

Håller med dig fulltsändigt,fast borde inte barnen skylla sig själva lite grann när man går och köper såna här saker för jag själv är medlem där. Jag vet att det står bokstavligt på instruktioner och på möbel-katalogen som en av rubrikerna att det kostar äkta pengar. Plus så måste man smsa eller ringa in för att få mynt. Så barnen borde skäepa sig också =)
Mvh. manga fanset Raffa

http://kaleidostar.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Arash

30 mars 2009 13:33

Jag har spelat Habbo i fyra år. Det finns ingt som helst som tvingar någon att köpa, och det finns klara åldersgränser på 13 år. Därefter borde man ha lite vett att inte köpa sönder sig för ett spel.

Gränsen för SMS och/eller RING-tjänst ligger på 187 kronor i veckan, inte 3000. Köper man däremot med kort, vilket då är föräldrarnas eller någon myndigs kort, så kan man köpa för mer.

SÄG INGET UTAN FAKTA:

 
simon

simon

20 augusti 2011 04:06

Hej!
Ja, jag håller med dig, men 1 sak måste jag säga och det är att om föräldrarna väljer att deras barn får sura runt fritt så tycker jag att dom får skylla sig själva... + på Habbo's hemsida så finns det massa beskrivningar om hur man blockerar barnas telefoner så dom inte kan köpa mynt, + hur hon/han kom upp i 35.000kr på en månad det fattar jag inte för man kan bara köpa för max 150 på en vecka och 150 x 4 = 600kr...
för sms
om man ska ringa så kan man bara ringa 5 gånger och det kostar 37,50 varje gång = 37,50 x 5 (orkar ej räkna)
och om barnen betalar med kreditkort så är det max 1 köp per dag, men jag tror inte att det finns så många idiotiska föräldrar så dom lämnar ut sitt kreditkort till sin son/dotter
+ om mynten(habbo pengarna) skulle vara gratis så skulle inte sidan kunna vara uppe...

http://www.habbo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av klara - 12 mars 2016 10:35


  Nu gäller det att damma av sig vintermörkret och ta ett steg ut; ut i Ljuset, närma sig Solen. Och en dag i taget (det viktigaste först, som vanligt) kommer vi att närma oss det vi längtar efter och vill; det kanske inte kommer på en gång, som e...

Av klara - 17 oktober 2015 21:43


    Idag läste jag en artikel från The Telegraph på Shoebat.com. Obama säger att han vill hindra de allierade ifrån att slåss mot ISIS. Men de allierade svarar: “We Will Fight ISIS Alone Without Obama’s Support” ... Och Obama s...

Av klara - 2 februari 2013 00:24


  Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to truly love what you do. - Steve Jobs...

Av klara - 2 februari 2013 00:19

NU är den här!

Av klara - 1 februari 2013 20:25


  Nu var länge sen jag skrev här i bloggen igen.  Idag kände jag ett litet behov av att dela med mig. Det händer ju så mycket hela tiden! Och visst går tiden fort, om den nu finns? Det känns som om tiden krympt till 15-16 timmar per dygn! ...

klara...

på besök...

Fråga mig

1 besvarad fråga

GÄSTBOK*******

Kategorier...

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Nya inlägg...

Vad tycker du...

Var vill du helst bo?
 I en Stad
 Nära Naturen
 På en Ö
 På en Annan Planet...

Arkiv...

Länkar...

RSS

Sabotera Spam - Klicka Här

Dagens Ord...

Pop

Populära bloggar

Ovido - Quiz & Flashcards